Main Article Content

Abstract

Low hemoglobin (Hb) levelsaid as anemia,would reduce the ability to learn and endurance. Students who suffer from anemia will not have a high enthusiasm for learning because it is difficult to concentrate. Consequently, anemia indirectly affect the value of courses and learning achievement.Purpose to determine the relationship between Hb levels with the achievement of students studying at the health Polytechnic of Jakarta III. Methodsdesign of cross-sectional. Sample are 94 boarders health Polytechnic of Jakarta III, taken with proportional sampling technique. Instruments Hb levelsinvestigation byHbmethodeand questionaires. Data was analyzed with Chisquare. and Regression. Resultindicates that the average blood Hb level was 12.01 g% of students. Amounting to 40.4% female students had blood Hb levels <12 g% below normal and indicated there is anemia. Average achievement results 3.26 and <3.0 as much as 12.8%, Conclusions showed that level of Hb have significant related with learning achievement.There is a positive relationship between levels of Hb with learning achievement.

Keywords

hemoglobin levels anemia learning achievement

Article Details

How to Cite
Djajaningrat, H., Chairlan, C., & Mardiana, M. (2014). ANALISIS HUBUNGAN KADAR HEMOGLOBIN DENGAN PRESTASI BELAJAR MAHASISWA PENGHUNI ASRAMA POLTEKKES JAKARTA III. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan, 1(2), 93-100. Retrieved from https://ejurnal.poltekkesjakarta3.ac.id/index.php/jitek/article/view/40

References

    Achmad D. S., 2004. Ilmu Gizi untuk mahasiswa dan profesi jilid II. Jakarta : Dian Rakyat

    Almatser S., 2004. Prinsip Dasar Ilmu Gizi. Jakarta, PT Gramedia Pustaka Utama Permaesih D & Herman S, 2005, Faktor Yang Mempengaruhi Anemia Remaja, Bogor, Puslitbang Gizi Depkes .

    Baharudin dan Esa Nur Wahyuni.2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta:Ar-Ruzz.

    Dalyono.M, 1997. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta Mohammad Sadikin. 2002. Biokimia Darah. Jakarta : Widya Medika

    Hamalik, O., 2002.Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo

    I DewaNyoman.S., dkk. 2001. Penilaian Status Gizi. Jakarta : EGC

    Indriati, I. H. 2001. Hubungan Anemia dengan Kebiasaan makan, Pola Haid Pengetahuan tentang Anemia & Status Gizi Remaja Putri di SMUN 1 Cibinong Kab. Bogor.- Skripsi Universitas Indonesia, Jakarta.

    Kamus Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka,2002

    Moehji, Sjahmien. 2003. Ilmu Gizi. Jilid1 dan 2.Jakarta : PT. BhrataraNiaga Media.

    Moehji, 2003 dalam Deni E., Artikel Gizi Makanan, Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Asupan Za t Gizi ,Mahasiswa Universitas Andalas Yang Berdomisili di Asrama Mahasiswa.

    Pearce, E. C., 1999. Anatomi dan Fisiologi untuk Paramedis. Terjemahan Sri Yuliani Handoyo. Jakarta :Gramedia.

    Permaesih, D dan Herman S, 2005.Faktor yang mempengaruhi Anemia Remaja. Puslitbang Gizi Depkes, Bogor.

    Saraswati E., 2000, Hubungan Kebiasaan makan pagi dengan prestasi belajar siswa SLTP di Sukabumi 1997, Info pangan dan gizi 2000:11(1).

    Thompson, J.L., 1993. Pengenalan Kepada Teori Pelatihan. Terjemahan SDS. Jakarta : Program Pendidikan dan Sistem Sertifikasi Pelatihan Atletik PASI.

    Tu'U T., 2004 Peran disiplin pada perilaku dan Prestasi siswa, Jakarta, PT. Gransindo