Main Article Content

Abstract

Anxiety is an emotional disturbance that is often felt by pregnant women, especially in primigravida. One of the government programs in improving maternal health is to hold classes for pregnant women. The purpose of this study was to determine the effect of maternal class to decreased levels of maternal anxiety facing childbirth. Research methods: a quasiexperimental study with a pretest and posttest design with a control group. Subjects were primigravida pregnant mothers who attend classes 30 people and mothers who do not attend classes as much control as 30 people. Sampling technique with quota sampling. Data collection tools used anxiety scale HARS. Data analysis was done with independent t-test, using 5%. Results of the study: there are differences in the mean levels of anxiety in primigravida mother after classes. The results show the mean pretest in the experimental group control group 40.33 41.97. The results of the treatment group posttest mean 31.63, 42.87 control group. The results of the t test p-value 0.00 posttest. means at 5% -class mothers no relationship with the level of anxiety to face delivery. Conclusion: There is a class effect of the decrease in the level of maternal anxiety facing labor primigravida. Literatur: 20 (1992-2013)

Keywords

Anxiety, Pregnancy, Labor

Article Details

How to Cite
Eugenie, T., Delmaifanis, D., & Napitupulu, M. (2014). KELAS IBU HAMIL MEMPUNYAI PENGARUH POSITIF TERHADAP TINGKAT KECEMASAN IBU PRIMIGRAVIDA MENGHADAPI PERSALINAN. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan, 1(2), 149-155. Retrieved from https://ejurnal.poltekkesjakarta3.ac.id/index.php/jitek/article/view/149

References

    Arafah Cut Ti, Ellyta Aizar. 2011. Kecemasan ibu primigravida dalam menghadapi persalinan di klinik Hj.Hadijah setelah menonton video proses persalinan normal. Diunduh pada tanggal 05 Maret 2013 dari website : http://jurnal.usu.ac.id

    Bobak,L.M:D.L.Lowdermilk: and M.D.Jensen.2004.Keperawatan Maternitas Edisi 4.Alih bahasa Wijayarini, M.A dan Anugerah, P.I.Jakarta: EGC.

    Hasibuan,R & Simatupang,N. 1999. Kecemasan Pada Kehamilan Pertama

    Ditinjau Dari Peran Sosial Support. Laporan Penelitian. Surabaya: Departemen Pendidikan Nasional Universitas Negeri Brawijaya

    Kartono,K, 1992, Psikologi Wanita: Mengenal Wanita Sebagai Ibu dan Nenek.Bandung: Mandar Maju.

    Manuaba, I.B.G.1998. Ilmu Kebidanan, Penyakit Kandungan dan Keluarga Berencana untuk Pendidikan Bidan. Jakarta: EGC.

    Malonda, BF.2003. Sosial Budaya, Gangguan Emosi dan Fisik Pasca Salin Masyarakat Pedesaan Sumedang. Tesis. Universitas Sam Ratulangi

    Notoatmodjo, S. 2003. Ilmu Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Rineka Cipta.

    . 2003. Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

    . 2005. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

    Osninelli. 2009. Pengaruh Pendidikan Prenatal Melalui Kelas Ibu Hamil Dengan Persalinan Tenaga Kesehatan di Kabupaten Tanah Datar Sumatera Barat. Tesis, Program Pasca Sarjana FK UGM, Yogyakarta

    Osninelli. 2009. Pengaruh Pendidikan Prenatal Melalui Kelas Ibu Hamil Dengan Persalinan Tenaga Kesehatan di Kabupaten Tanah Datar Sumatera Barat. Tesis, Program Pasca Sarjana FK UGM, Yogyakarta

    Puji Sri Hastuti, 2011. Efektifitas Pelatihan kelas ibu hamil untuk meningkatkan pengetahuan, sikap, keterampilan dan kunjungan Antenatal Care, dalam Jurnal Penelitian kesehatan suara Forikes volume II no.2 Tahun 2011.pdf. (diakses 6 Maret 2013 pukul 10.25). dari website: http://suaraforikes.webs.com

    Stuart,G.N and Sndeen,1998 SJ: Alih bahasa Ramona, dkk, Buku saku Keperawatan Jiwa Edisi 3, Jakarta: EGC

    Suririnah, 2004. Stres Dalam Kehamilan Berpengaruh Buruk.

    Tobing, Nia L.2007.Hamil diusia 20,30 atau 40 an. Di unduh dari http://www.yuwie.com/blog/ (diakses 10 Maret pukul 22.00)

    Yonne Astria.2009. Hubungan Karakteristik Ibu Hamil Trimester III Dengan Kecemasan Dalam Menghadapi Persalinan Di Poliklinik Kebidanan RSUP Fatmawati. Tesis

    Suryaningsih, 2007. Program Bidan Delima. USAID