Main Article Content

Abstract

The teaching and learning process during the Covid-19 pandemic underwent a change, previouslyitwasdoneface-to-face, now it must be done online, both learning theory and laboratory practice. Online laboratory practice learning will have an impact on student learning outcomes where students will have difficulty achieving learning outcomes because they cannot practice directly with appropriate tools. The study aims to identify the factors that affect the effectiveness of online method laboratory practices in nursing students of the Nursing Department of the Health Polytechnic of the Ministry of Health, JakartaIII.This research is a quantitative study with a cross sectional approach,with Chi- Square analysis, simple and multiple linear regression. The sampling technique used purposive sampling with a total sample of 143 respondents. The questionnaire was developed by researchers and validity and reliability tests have been carried out. The results of this study indicate that students' motivation and learning method scontribute 1.74 times to the success of online laboratory practical learning. It is necessary to readiness of lecturers in making practical learning media online methods and readiness of students to change learning patterns from face to face to online.

Keywords

effectiveness; online; laboratory practice

Article Details

How to Cite
Nurhalimah, N., Fitriayuningsih, D., Haryati, O., & Rahayuningtyas, D. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Efektifitas Praktik Laboratorium Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. JKEP, 6(1), 86-102. https://doi.org/10.32668/jkep.v6i1.544

References

    Asmaningrum, H. P., Koirudin, I. and Kamariah, K. 2018. Pengembangan Panduan Praktikum Kimia Dasar Terintegrasi Etnokimia Untuk Mahasiswa. Jurnal Tadris Kimiya, 3(2), pp. 125–134.doi:10.15575/jtk.v3i2.3205.

    Baharuddin, Esa Nur Wahyuni. 2019. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

    BNPB. 2020. Pemda Diharapkan Perkuat WFH dengan diiringi Pemenuhan Kebutuhan Dasar. Available at: https://bnpb.go.id/berita/pemda- diharapkan-perkuat-wfh-dengan-diiringi- pemenuhan-kebutuhan-dasar.

    Iin Diah Listiana, Sari Puteri Deta Larasati. 2020. Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Islam Volume 3 No. 01 2020, p. 123-140 ISSN: 2338-4131 (Print) 2715-4793 (Online)DOI: https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

    Mustakim. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid- 19 Pada Mata Pelajaran Matematika the Effectiveness of E-Learning Using Online Media During the Covid-19 Pandemic in Mathematics, Al asma: Journal of Islamic Education, 2(1), pp. 1–12.

    Novalinda, E., Kantun, S. and Widodo, J. 2018. Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntansi Semester Ganjil Smk Pgri 5 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial,11(2),p.115. doi:10.19184/jpe.v11i2.6456.

    Novita, M. 2017. Sarana Dan Prasarana Yang Baik Menjadi Bagian Ujung Tombak keberhasilan Lembaga Pendidikan Islam. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, Volume 4,(2), p. 127. Available at: http://ejournal.staiyasnibungo.ac.id/ind ex.php/nurelislam%0Ahttp://moraref.or .id/record/view/64714.

    Mc. Clelland, D. 2008. Motivational Need Theory, Net.MBA.Com www.geogle.com/Motivation-mcclelland.htm Diakses tanggal 25 September 2020.

    Nursalam dan Ferry Efendi. 2012. Pendidikan dalam Keperawatan. Jakarta: Medika.

    Pedha, M. A. S. 2017. Penerapan Metode Praktikum untukMeningkatkan Hasil Belajar dan Nilai KarakterPeserta Didik pada Materi Pokok Gaya Kelas VIII SMP Negeri 1 Wanukaka. pp. 1– 181.

    Putria, H. 2020. Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. 4(4), pp. 861–872. doi: 10.31004/basicedu.v4i4.460.

    Rahmawati, M. and Suryadi, E. 2019 Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa’. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. 4(1), p. 49. doi: 10.17509/jpm.v4i1.14954.

    Rahmat Hidayat. 2012. Pengaruh Motivasi Belajar Serta Sarana Prasarana Pembelajaran Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Pada Kompetensi Keahlian Elektronika Industri Di SMKN 2 Wonosar. Universitas Negeri Yogyakarta Juni.

    Sadjati, I. M. 2013. Persepsi Mahasiswa Tentang Penyelenggaraan Praktikum Pada Pendidikan Tinggi Terbuka Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak JAUH, 14, pp. 46– 46.

    Surani, D. and Mifthahudin, M. 2018. Kompetensi Guru Dan Motivasi Mengajar Guru Berpengaruh Terhadap Efektivitas Pembelajaran Di Smk Negeri 3 Kota Serang. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(02), p. 149. doi:

    32678/tarbawi.v4i02.1227.

    Wulandari, T. I. P. 2012. Faktor- Faktor yang Melatarbelakangi Laki- Laki Berprofesi Sebagai Perawat. Universitas Negrei Yogyakarta, 66, pp. 37–39.

    Yulaida, D. 2016. Pengaruh Metode Praktikum Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Kemiri I Puspo Pasuruan.